Budowa nowej hali magazynowej, przyłączonej do istniejącego obiektu, to duże wyzwanie pod względem konstrukcyjnym i montażowym. Takie hale – magazynowe, ale również przemysłowe czy sportowe – wymagają indywidualnego podejścia. Ponieważ zastana zabudowa terenu warunkuje wymiary przyszłej hali i sposób jej połączenia z drugim budynkiem, są to zawsze obiekty szyte na miarę.

Niejednokrotnie mieliśmy okazję zmierzyć się z takim wyzwaniem. W efekcie zaprojektowaliśmy od podstaw kilka tego typu budynków magazynowych, a także halę sportową. W projektach zastosowaliśmy dwa typy połączenia hal z istniejącą infrastrukturą – za pomocą łączników lub „doklejając” halę całą ścianą do budynku.

Łączniki – sposób na wygodną komunikację między halą a budynkiem

Łączniki sprawdziły się w dwóch projektach: w hali magazynowej budowanej dla firmy Unison Engine Components oraz w szkolnej hali sportowej.

Hala dla producenta silników lotniczych została przyłączona do hali produkcyjnej dwoma niezależnymi przejściami. Zostały one wyznaczone tam, gdzie znajdowały się bramy i drzwi wyjściowe z budynku produkcyjnego. Ponieważ odległość od naszej termohali do hali produkcyjnej jest niewielka, same łączniki są dosyć krótkie (1,02 metra długości). Ponieważ priorytetem było zachowanie stałej temperatury wewnątrz obu obiektów, łączniki wyposażyliśmy w termoizolację o takich samych parametrach, jaki poszycie Thermohall™, wykorzystane do okrycia magazynu – wełna 100 mm.

Trochę inaczej wyglądał projekt hali sportowej, który wykonaliśmy dla szkoły Podstawowej w Kozach. Tutaj zastaliśmy gotowy, murowany korytarz, który miał łączyć budynek szkoły z przyszłą halą sportową. Naszym zadaniem było takie przyłączenie bryły hali sportowej do korytarza, aby zapewnić bezpieczny „transfer” uczniów na lekcje wuefu. Wykonaliśmy więc izolowany kołnierz, który owinęliśmy wokół obrysu łącznika. Połączenie jest szczelne i gwarantuje bezpieczne użytkowanie hali sportowej.

Wspólna ściana – skuteczna metoda na powiększenie przestrzeni magazynowej i produkcyjnej

Postawienie hali magazynowej w granicy z istniejącym budynkiem jest możliwe, choć dosyć skomplikowane. W praktyce wygląda to tak, że stawiamy halę bez jednej ściany. Jest to duże wyzwanie dla zespołu konstruktorów, zwłaszcza przy halach o dużych kubaturach. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko różnice w technologiach budowy obu obiektów, ale również możliwe rozbieżności w wymiarach, pionach i poziomach.

Pierwszym projektem, w którym wykorzystaliśmy elastyczność poszycia Thermohall™ do łączenia dwóch obiektów, była hala magazynowa dla producenta plastikowych systemów rurowych. Hala została przyłączona ścianą szczytową (24 metry) do hali produkcyjnej. Istniejący budynek wykonany był z płyt warstwowych. Termohalę udało się idealnie dopasować do ich płaszczyzny dzięki elastyczności poszycia termoizolacyjnego. Zapewniło to znaczną redukcję mostków termicznych i tym samym „ucieczkę” ciepła z hali.

Nie ukrywamy, że dużym wyzwaniem była dla nas ocieplana hala magazynowa wysokiego składowania, której projekt wykonaliśmy dla śląskiej formy Aludesign. Halę magazynową musieliśmy dostawić równolegle do ściany hali produkcyjnej. Szerokość ściany – 38 metrów – nie była problemem. Lecz jej wysokość – 10,2 metra do okapu i 15 metrów w szczycie – stanowiła wyzwanie. Dzięki dobrze zaprojektowanej konstrukcji oraz elastycznemu poszyciu udało nam się idealnie dopasować halę magazynową do bryły hali produkcyjnej. Szczelne połączenie obu budynków zagwarantowało stabilną temperaturę wewnątrz hali, a tym samym bezpieczny sposób na swobodne przemieszczanie się pracowników między nimi.

Projektowanie i budowa hal modułowych przebiega sprawnie, ponieważ każdy jej segment  jest dokładnie taki sam. W przypadku hal szytych na miarę, dostosowanych w najmniejszym szczególe do wymagań inwestora, proces projektowy nieznacznie może się wydłużyć. Jednak czas poświęcony na zaplanowanie własnej hali to inwestycja, która zwróci się z nawiązką w trakcie użytkowania hali.